Friday, October 18, 2013

Cookin' Up Pt 7 (Fried Chicken)

It's sunday noooooooo
so nak masak apa lunch, dinner?
aku biasanya weekdays memang tak masak
kalau masak tu maknanya aku balik awal atau aku taktau nak beli apa dah
Weekend tengok keadaan kadang beli gak
My bad

so nak share fried chicken recipe yang easy peasy
sebenarnya kalau nak senang dan cepat kau salut jelah dengan tepung kfc adabi
atau yang sewaktu dengannya
tapi aku jarang pakai sebab aku rasa tepung tu salty in a bad way
wahhh gitu
no offense ye
aku pakai jugak kalau nak cepat tapi memang rasa msg terlebihlah

so here's my version
of course recipe from Foodwishes.com
mana lagi reference aku kan

omputih ni aku tengok kalau buat fried chicken mesti rendam dalam BUTTERMILK
aku pernah buat dulu and memang ada beza
fried chicken guna buttermilk ni crunchy tapi veryyy juicy ayam dia

tapi takpa aku kongsi simple KFC FRIED CHICKEN dulu

Bahan:
Flour
Basil
Oregano
Cayenne
Sage
Marjoram
White pepper
Onion salt
Paprika
Garlic Ground
Salt

Flour+ add all spices and mix elok
make sure jumlah spices tu semua lebih kurang sama

in a different bowl pecah telur+ milk sikit= mix nicely

panaskan minyak banyak supaya ayam masak rata
jangan kedekut minyak kalau nak buat fried chicken ye
kalau ada magic pan mesti lagi best (sobbsss bila nak beli ni)

dunk ayam dalam eggmix - coat dalam flourmix
masuk balik dalam eggmix
and once more dalam flourmix
terus fry
siap!


haa senang kan?
sebenarnya kalau takde spices tu jangan risau
time tuhla tepung kfc come in handy pastu just season here and there jelah
macam aku takde sage and marjoram tu so aku ganti dengan cajun spices

kalau nak ala-ala kfc sila lah buat mashed potato dan coleslaw
tapi aku biasa buat sides - Instant mashed potato, salad and bun
oh jangan lupa sos cili thai..perghhh
ayam tu ada betul ke rasa KFC?
memang jauh panggang dari api la
tapi masih sedap ala-ala ayam popeye gitu
Yang penting memang crunchy ok skin dia
kalau rasa KFC aku dah bukak restoran
sekian terima kasih.

3 comments:

Asz Miza said...

Hahah..pet aku baru nak tanya ko marjoram tu ape jadah..nasib le ko kata tukar ngan cajun..

LisaLisut said...

hai ratu memasak Western! rs loser aku if citer psl masak western dgn pet hahahahha

Hana Soffelia said...

pet, bahan-bahan u sebut tu ada i tak tau. HAHA like cayenne, sage, marjoram. nanti i nak pi google..

i laju2 klik web reff u kasi. i kan mana blh dgr bab makan2 ni, laju aje.. ekeke

tq pet share resepi and website.