Tuesday, July 02, 2013

Cookin' Up (Pt 5)

surfacing suka sangat dengan Lidah masak merah
the only place yang sedap adalah dekat kedai tomyam dekat desa melawati
aku yang tak pernah makan lidah ni pun boleh makan
sebab takde bau dan rasa pelik
tapi kalau nak masak sendiri memang aku tak reti nak siang de

aku kalau masak merah mesti buat style minang
style bersambal and mesti ayam
disebabkan husbandku suka masak merah style kedai thailand
aku pun tiba2 terbuka hati nak try
google recipe
and walllah!

daging masak merah & telur dadar





















Dah 2 kali aku buat
memang boleh pakai betul resepi online ni
rasa macam kat kedai
dahla senang gila buat campak2 je
aku dengan beraninya kata kalau buat ikut resepi gerenti jadi dan sedap
so here's the recipe
credit to this blog


DAGING MASAK MERAH THAI
Daging hiris nipis
goreng dengan minyak panas dalam 3-4minit angkat
(resepi suruh rebus tapi aku tak suka)

tumbuk bawang putih 5 ulas
hiris bawang besar holland
hiris halia besar ibu jari
blender cili merah (kalau nak pedas letak cili api sikit)
kacang hijau frozen (rebus) - aku letak sebab surfacing suka

sos:
3 sudu sos cili (aku letak sos cili heinz banyak)
1 sudu sos tomato (agak-agak sikit je)
sos tiram (sikit je kalau banyak jadi masin)
kiub ikan bilis/ sos ikan (aku pakai kiub ikan bilis)
air rebusan daging (aku pakai air biasa)

panas minyak
masuk bawang tumbuk dah wangi masuk bahan hiris dan cili
masuk sos
masuk daging
masuk kiub ikan bilis dan air panas
letak tepung jagung sesudu yg dah bancuh kalau nak kuah pekat
Siapp!

senang kan.
This definitely jadi lauk berbuka nanti sebab senang la hai!
Team up dengan udang goreng tepung dan telur dadar yang simple gila tu
dah dapat 3 lauk nampak meriah.

4 comments:

cha said...

Nampak sedapp. Kalau i suka masak daging black pepper yummyyy

BAIZURA NATASHA said...

I sampai hari ne x try lagi resipi u. Harus jadi menu berbuka nnt jugak

Asz Miza said...

I un nak buat utk berbuka nnti! sepnang n simple gila campak2 kau haa siap..thanks babe

Hana Soffelia said...

selain rendang, i suka daging masak merah jugak. same with hubby.