Monday, January 14, 2013

166 days

Muhammad Hamza Mohd Zulkarnain    4 months


























4 Months
Weight: 6.6 kg
Height: 62cm

2 weeks before checkup Hamza demam 5 hari
so memang dah expect berat dia naik tak banyak
plus dia minum sangat main-main sekarang
mesti nak berborak dulu baru la nak minum pastu borak lagi pastu tengok tv
pastu luah susu...aduhai anakku
kalau breastfeed je baru bersungguh-sungguh

Development my son untuk bulan keempat Alhamdulillah normal
I was told premmie akan lambat sikit
Tak pernah ada expectation...
yang penting anakku ini sihat, ceria nak minum susu



















1. Dah tau dia ada tangan...Practically buat apa sahaja dengan tangan dia...
Masa aku tengok dia first peluk bantal peluk dan sangat excited dok pegang bantal peluk
sambil makan dan hisap kain tu aku happy yang amat...
kelaka pun ada macam best sangat je bantal peluk dia sampai tergelak-gelak beriya bebenor




















2. Bila dah tau ada tangan apa lagi semua benda pun dia nak pegang.
So playgym amat berguna and he really enjoy the playgym now




















3. Kemudian tangan tu apa lagi kalau bukan masuk mulut...bunyi makan tangan dia satu rumah boleh dengar berdecip-decip...kadang-kadang sampai dia macam nak muntah sebab masuk dalam sangat
aku bagi je dia makan tangan and kadang2 hisap ibu jari..pastu aku lap


5. Bila breastfeed, tangan dia dah pandai tarik baju aku kuat-kuat...
kadang-kadang aku kagum dengan kederat baby ni...
serius kuat sampai aku boleh ke depan...
paling aku rasa kelakar sangat dia lepas dah puas tarik baju aku,
dia boleh garu-garu pulak BR aku...adoi itu paling tak tahan la ...
pastu kalau dah bosan dia garu kepala pulak...macam-macam hamza ni




































6. Bila tidur pun dah ada gaya sekarang...
macam -macam gaya sometimes siap tangan ke belakang ewah macam bersantai je...
time tidur dia sekarang Alhamdulillah boleh adjust...
aku susah nak cakap dia masuk tidur pukul berapa..
sebab kadang2 sampai pukul 2am dia masih kat cot at living room sebab aku bantai tidur atas sofa.. But usually pukul 9 tu dah tidur after feeding..
bangun pukul 12 atau 1 untuk feed..and pukul 4 atau 5 next feeding
longer feeding time tak macam dulu every 2 hours





















 7. minum susu ni nak habak..dia macam prefer direct feed dari bottle feed..
walaupun susu flow dah sikit dia sanggup mengempeng lama-lama...
tak macam dulu kalau flow sikit dia mengamuk...
kadang-kadang aku kesian dan aku tau dia lapar..
sebab bila aku bagi botol lepas tu habis je 4-5 oz...
Tapi bila tiba time tanak minum tu Ya Rabbi sabar jela...
banyak kali susu 4oz tak minum langsung...
kalau aku bagi EBM aku make sure dia betul-betul lapar...
kalau tak rasa nak nangis tengok susu ibu kena buang macam tu je...
bukan senang nak dapat ni nak oiii





















8. Dah boleh mengiring je dengan sendiri...meniarap belum lagi..
tapi aku layankan tummy time dengan dia saja nak bagi kuat kepala...
tapi Hamza ni tak suka mengiring berat agaknya badan dia nak pusing tu. 
It's ok my son, take your own sweet time...
kepala dah tegak bila stand upright and boleh pusing kiri kanan...
and taknak baring..kalau baring mesti sibuk nak angkat kepala dengan badan sekali

9. Suka layan diri membebel dengan nada yang rendah sambil sebut "achkenggg" atau "arrreng" especially bila pasang musical cot mobile...
badan pun menari sekali..favourite toys is lamaze inchworm and soft book ikea.   
Ada sekali dia bangun pukul 5pagi dok sembang sorang-sorang sampai pukul 6...
aku observe je  sebab umminya nak sambung tidur...ngeee





















 10. Kalau penat sangat nak tidur dia akan cembeng-cembeng 
jadi kami lakibini jadi geram sangat maka agah-agah dia. 
yang jadi kelakar bila dia gelak- cembeng- gelak- cembeng…
confuse nak gelak ke-nak tidur ni-kenapa la ummi ayah aku buat aku camni?

Overall I am so excited nak tau apa lagi la menda baru dia buat
little-little things
like dia suka genggam jari-jari and buat gaya stretching
or tarik baju sendiri sampai nampak perut
or buat bunyi-bunyi baru
or tergelak besar bila nyanyi lagu 123 macam kat babytv

My life will never be boring.
Thank you sayang Ummi.



















MY INTERMONOLOGUE:
Phillip Phillips - Home

No comments: