Tuesday, November 20, 2012

The Birth of Muhammad Hamza - NICU

Sambung cerita lepas deliver my dear Hamza...
Kisahnya aku tak jumpa anak aku lagi...


1 September 2012 (Saturday)

Pagi sabtu Surfacing datang awal and bawak aku pegi NICU
sepanjang kena tolak wheelchair tu aku terbayang2 cemana laa rupa anak aku ni...

Then surfacing kata tu la Hamza...
When first I laid my eyes on him, I cried
Not because of the wires attached to him
Not because I'm sad
But bersyukur yang amat sangat
Ini rupanya anak aku yang suka sangat sedu dalam perut tu
Yang baik sangat masa dalam perut

Hamza day 2

























 Aku usap tangan dia...aku pegang jari dia..dia genggam balik
From that moment I am positive he will be alright
Sesuai dengan namanya Muhammad Hamza
Yang berani..yang bijak
Sebenarnya tak boleh ambik gambar dekat NICU
tapi what the hell aku nak tengok gambar anak aku malam2 nak tidur nanti
so dekat NICU boleh stay dari 8am- 10pm
for parents only


2 September 2012  (Sunday) 

Aku dah kena discharge sebab tak cukup katil
Tapi Hamza masih di NICU ni
dari pakai tiub pernafasan besar..pakai tiub kecik
and hari ni dah tak pakai tiub
dah bernafas sendiri
Alhamdulillah
nurse ajar aku breastfeed tapi susu tak keluar lagi
even baby pun susah nak latch sebab flat nipple
aku cuba pam tapi setitik dua je keluar
and Hamza pun minum susu formula hospital bagi
Redha je la aku
takkan aku nak kata "jangannn saya nak bf jugak walau susu tak keluar"
and biar anak aku lapar
Selama tu kerja kami dok peluk dia, dukung dia supaya dia tau kami ada dengan dia

Hamza day2




















Malam tu aku balik sama Surfacing
and My Surfacing treat me like a queen
Sampai rumah semua dah siap bersih
makanan minuman di ambil
bergerak pun dia tak bagi
Masa tu aku rasa
Ya Allah..terima kasih kurniakan aku suami yang sayang sangat dekat aku
Alhamdulillah lagi
It feels good to be home but not great...sebab takde baby



3 september 2012 (Monday) - Room in NICU Selayang

Tak sabar2 aku nak pergi jumpa Hamza
aku siap bawak luggage baju just in case aku dapat room in sama Hamza
Datang macam biasa and dapat good news...aku boleh room in after 10am!
aku pulak try pam and dapatla colostrum pertama aku yang cuma ada dasar botol je
but aku bagi jugak pakai cup
Then Hamza kena jaundice
lagi la semangat aku nak pam supaya dia cepat baik
Ikutkan Hamza dah boleh keluar but sebab dia kena jaundice
So kena warded lagi untuk monitor jaundice pulak

Bilik room in NICU hospital Selayang
























So dapat bilik and rupa dia macam wad yang ada curtain
bapak boleh masuk sekali..
kat NICU ada 2 jenis bilik...satu room in yang boleh bawak baby and bapak sekali
(until 10pm je)
and satu lagi jenis dorm untuk mommies yang anak dia kena stay lama and masih wired
Colostrum for Hamza

























So Hamza checkup heartbeat semua ok dan terus letak bawak lampu biru atau
medical term nya Phototeraphy
and baru aku tau yang rules room in ni: SEMUA KENA BUAT SENDIRI

Semua buat sendiri maksudnya:
a) feed baby and tukar diapers
b on off kan blue light and tukar2 posisi tidur dia bawah lampu biru
   (macam panggang anak pulak)
 c) kena timbang diapers berat and kena catat bila kencing, berak, feeding

Ok ada sedikit panic mode sebab:
a) aku tak pernah jaga baby, pegang pun sangat awkward
b) aku kekok nak bf apatah lagi bagi minum cup
c) aku tak reti hapa pun cemana niii???

Bermula la episod pengalaman pertama bermalam bersama baby Hamza
without my husband.
Kalau ada Surfacing maybe aku akan lega sebab dia expert jaga baby
As what I expected it's not easy...
Hamza refused to put under the blue light
asyik nangis je dia...kejap kejap nangis agaknya tak selesa bogel
kalau dia tak nangis memang comel jugak tengok dia tergapai-gapai

aku pulak cubaan nak pam susu...so bila aku tinggal dalam sejam tu
anak aku ni melalak2 la sorang2...
tapi make sure curtain buka supaya nurse boleh tengok-tengok kan
aku serius tak tidur langsung
Dahla tak boleh angkat sangat sebab nak optimizekan blue light
tu untuk pecahkan kandungan bilirubin dia
boleh angkat untuk bagi minum susu je for 15min maximum
pastu kena letak balik bawah lampu

My dear Hamza Cyclops





















for a first time mom, I'm really stressed out.
Rasa macam loser sangat
I'm not ashamed to admit I actually cried for a good one hour sebab
tak tau nak tenangkan anak sendiri yang tengah nangis pukul 4 pagi
sambil bbm husband suruh datang realllllyy early in the morning
Pukul 6 pagi baru Hamza dapat tidur and aku dapat tidur sejam



4 September 2012 Tuesday)

Pagi tu my Surfacing datang baru la aku dapat mandi, makan dengan tenang
Doctor datang rounds and suruh Hamza check darah
Kalau below photolevel dah boleh balik
Sampai tengahari aku tunggu berharap dapat balik rumah dengan Hamza
Susu Colostrum aku dari dasar botol dah naik 1oz and dah naik 2oz
Alhamdulillah
Kat Hospital Selayang tak bagi pakai botol
Nak feed kena bagi pakai cup
Macam comel dia mulut dia plup plup dok minum dekat cup tu

Colostrum 2oz hasil pam selama sejam



























Hamza dah ready nak explore the world!



























Pukul 10am Doctor bagitau dah boleh discharge
Ya Allah happy sangat-sangat kami!
So aku tanya apa do's and don'ts jaga baby premature.

Doctor said:
a) Hygiene - Use sanitizer and wash hand all the time
b) Be gentle and shower your love
b) Jangan bawak tempat crowded masa kecik-kecik ni

Tapi sebelum discharge kena inject BCG dulu and buat hearing test
and psychical checkup
Alhamdulillah semuanya ok walaupun mula-mula hearing test dia macam ada problem
Tapi bila buat lagi sekali semua normal
By pukul 2pm dah boleh balik

Thank you sangat yang bagi hadiah pada Hamza
 My Surfacing bawak kereta punya la slow sebab bawak baby and luka caesarean aku
Very light my dear Hamza sebab masa keluar berat dia drop jadi 2.1kg
But normal baby memang berat turun seminggu pertama
Aku bersyukur sangat Hamza dapat discharge cepat
Pernafasan dia kuat
dengan jagaan rapi doctor and nurses dekat NICU Hospital Selayang
Memang aku thankful sangat dapat deliver Hamza dekat Hospital Selayang ni

Ummi and Hamza

First family photo






































Balik rumah aku duduk dengan husband sampai khamis sebab rasa best pulak
duduk sendiri privacy dengan baby and husband je
Tapi hari khamis kena balik rumah my mom untuk berpantang
Cadangnya nak duduk 2 weeks at least
Tapi akhirnya duduk tak sampai 3 hari pun
Tapi tu cerita kemudian lah
Nah Ni Hamza...
my precious premature baby pada 2 months 2 weeks dengan berat 5.1KG

Wajah Kesayangan Hamba

 



















MY INTERMONOLOGUE:
The Fighter - Gym Class Heroes ft Ryan Tedder of One Republic



3 comments:

Fara Atiqah said...

first of all, aku pun nangis dulu. kita actually kekok, and frust sbb tak tau apa yang dia nak. lg pun time lepas beranak tu still phase baby blues lagi.

aku mmg kagum tengok cara korang jaga anak, sgt independent.

tengokla hamza sekarang..bukan main semangat lagi dia!

cha said...

sayu je tgk hamza berselirat urat. i respect semua yg jadi mommy termasuk u. korang semua sangat kuat. be strong tau :)

eh btw band husband u apa? mane tau kenal hehe

pet09 said...

fara:
tuhla aku mmg mcm kena baby blues masa dalam pantang...maybe sebab sorang..kadang2 makan lambat...kencing kena tahan...kadang2 hamza taknak tidur langsung..sampai ada masa memang aku nangis tau tak..maybe sbb badan masih penat..lama jugak aku kena..2 weeks before masuk keja baru aku ok..tapi tak serius la..paling teruk pun aku nangis sorang....pastu tengok muka anak terus rasa bersalah dan istigfar..hehhe

cha:
thanks cha. takpa nanti your turn jadi mommy pulak :)
dia vocalist ENDKILL...metal band..ada kat fb kalau nak tengok..hehee. lagu band ni ada masuk filem kak limah balik rumah...hihihihih